Flux Lounge


Abdullah Badawi, Two Words For You – Step-Down!

Pak Lah, Malaysia Prime Minister has done it again! He lied again! he manipulate words again. He throw empty promises again! Now, please someone sue him or charge him on ISA…

By June 5th,2008 (today) all Malaysians will ‘enjoy’ the new petrol and diesel price as announce by the government yesterday. Pak Lah has promised that there will be no petrol price increment at least until August of 2008, but he just lied again. And we, the local citizen has never thought that this bloody-bastard-dick-head dare to even increase it up to RM0.78 makes the new price for petrol per liter is now RM2.70.

Demi Allah, aku hanya manusia biasa yang tak mampu menanggung beban kenaikkan yang seperti ini. Aku punya ibu bapa yang pencen mengharap ehsan, adik masih di alam sekolah. Kenaikkan minyak yang mengejut (dari apa yang dijanjikan PM) sememangnya membuatkan perasaan aku luka, marah, kabut serta seribu satu campur aduk perasaan yang tak mampu aku julang ke kotak fikiran lagi.

Demi Allah, kalau negara Malaysia masih seperti Kerajaan Melayu Kuno, undang-undang berselerak tanpa disusun, pastinya akan ku amuk seluruh pejabat Perdana Menteri seperti mana si Jebat amukkan Sultan dalam Istana, seperti mana Laksamana Bentan lukakan kaki Sultan dikala panggilan Jumaat. Pastinya ku mandikan darah seluruh pejabat PM dan kediaman PM. Tapi, itu mimpi kosong yang tak mungkin terjadi. Aku hanya seorang manusia lemah yang tidak punya ilmu kebal atau santau atau sebarang ilmu-ilmu ghaib. Aku hanya mampu marah, rakyat lain juga marah – tapi apa kuasa yang ada pada kami selain di atas kertas undi?

Harga Minyak Petrol di Negara Pengeluar MinyakPun begitu, masih ramai rakyat Malaysia yang bebal-kolot-bodoh-sombong – Yang takut untuk berubah – Masih mengundi kerajaan jahanam ini. Pada mereka, hanya BN layak memerintah, bukan parti lain, hanya UMNO yang boleh menjaga ketuanan Melayu, bukan parti lain.. Nah, sekarang, rasakan kamu-kamu! – Masih ramai juga yang malas untuk mengundi / mendaftar – Terlalu ramai rakyat terutama remaja yang leka – lena disalut hiburan yang dihidang kerajaan. Jom Heboh, konsert sana sini, Black Eye Peas, Linkinpark, Hard Rock Cafe, Planet Hollywood – Semuanya untuk melalikan remaja – Semuanya untuk takutkan remaja supaya tidak memilih yang lain dari BN sebab hanya BN yang mampu sediakan semua itu bagi santapan rohani mereka-mereka yang lalai dan tidur. Hanya kerajaan BN yang mampu mengadakan segala santapan bagi nafsu-nafsu serakah dan bodoh mereka-mereka ini. Kerana apa? Kerana remaja-remaja yang seperti ini belum mempunyai pendapatan tetap secara gaji bulanan. Mereka ini hanya ada BBMB – Bapak Bagi, Mak Bagi. Minta segalanya dapat. Mereka ini belum merasa tertekan menjadi rakyat Malaysia. Mereka-mereka yang aku katakan ini, rata-ratanya berasal dari keluarga mewah…

Kadar minyak yang baru, RM2.70 seliter (petrol) cukup membebankan setiap lapisan masyarakat. Jika golongan berpendapatan tinggi pun boleh terasa, inikan pula golongan berpendapatan rendah.

  • PM kata – “Kerajaan masih akan tetap memberi subsudi kepada rakyat”.
  • Aku maki – “Kepala bapak kau Abdullah Badawi!”
  • PM kata – “Rakyat perlu sesuaikan diri dengan rentak kehidupan semasa”.
  • Aku tanya balik – “Macam mana nak sesuaikan diri bilamana segala benda di Malaysia naik mencanak, harga letrik, barang dapur, tambang bas sekolah anak-anak dan segala macam benda lagi tetapi pendapatan isi rumah masih di tahap lama?!”
  • PM kata – “Harga minyak kita masih rendah bila dibanding dengan negara jiran”.
  • Aku kata – “Pendapatan perkapita seorang individu dan negara terbabit lebih tinggi dan besar dari pendapatan perkapita individu di Malaysia! Lagi satu, yang hang sibuk nak banding harga minyak Malaysia (pengeluar minyak mentah) dengan negara yang bukan pengeluar minyak pasai apa? Pasai apa hang tak mau bawak keluaq press statement dengan harga minya seliter negara pengeluar minyak?” (rujuk jadual). Depa punya harga bila dah ‘convert’ Ringgit Malaysia pun masihg terlalu rendah!
  • PM kata – “Kita akan memberi rebat setahun sekali kepada pengguna kenderaan persendirian”.
  • Aku tanya balik – “Betui ka ni? Toksah dok tipu rakyat lagi la Pak Lah oiii..! Hang kata minyak naik bulan Ogos, pasai pa naik la (bulan) ni? Rebat setahun sekali manakan sama dengan tong minyak yang perlu diisi setiap hari? Perbelanjaan bulanan kami ni bagaimana?”
  • PM kata – “Kerajaan terbeban dengan subsidi minyak selama ini”.
  • Aku tanya balik – “Kerajaan terbeban? Kerajaan yang kawal Petronas, bukan rakyat. Bagaimana rakyat yang terbeban pula dengan kenaikkan menggila ini? Gaji kami masih ditakuk lama, sedangkan segala macam barang keperluan naik mendadak. Bukan setakat itu sahaja, kenyataan bercanggah beberapa menteri berkenaan jumlah subsidi minyak, banyak menimbulkan persoalan. Shahrir Samad baru-baru ini mengatakan subsidi minyak adalah sebanyak RM56 billion manakala semalam Tan Sri Nor Mohamad Yakcop mengatakan subsidi minyak sekadar RM28 billion. Laporan Kewangan Kerajaan 2007, anggaran keseluruhan subsidi 2007 adalah RM12.0 billion, justeru itu aku menganggarkan bahawa jumlah subsidi petrol adalah hanya sekitar RM8-10 billion. Jadi sapa yang terbeban la ni? Hangpa ka kami?”
  • PM diam – “Zzzzzz” (Laa.. Dia tidoq rupanya).
  • Rakyat jerit – “Step down la Pak Lah!”

Nasib baiklah, hari ini Tan Sri Khalid Ibrahim selaku Menteri Besar Selangor mengesahkan bahawasanya, 20 meter padu air bersamaan RM11.40 akan diberikan secara percuma kepada pengguna di seluruh Negeri Selangor. SYABAS selaku syarikat yang bertanggung jawab menjaga hal ehwal air negeri bermati-matian menafikan. Mungkin suku sakat Khir Toyol masih banyak kat dalam tu. Aku secara peribadi juga berharap bahawa Perak, Kedah, Pulau Pinang dan negeri-negeri di bawah Pakatan Rakyat dapat mengambil langkah yang sama. Sekurang-kurangnya ini dapat meringankan beban kami sedikit sebagai rakyat marhaen…

Cadangan aku buat Abdullah Ahmad Badawi, Najib Tun Razak dang konco-konco hangpa la, daripada hangpa dok pakat kurangkan subsidi minyak, bekalan makanan yang segala bendanya menyusahkan rakyat, apakata kalau hangpa kurangkan elaun Pak Menteri, Yang Berhormat dan sebagainya. Hapuskan elaun kereta – Pakai kereta proton saga dah la. Hapuskan elaun travel, elaun rumah, telefon, jalanraya dan macam-macam elaun lagi yang hangpa dapat. Hangpa bukan bayaq minyak pun – Hangpa bukan bayaq bil telefon – Hangpa bukan bayaq tol – Hangpa bukan bayaq parking. Puak-puak hangpa ni dah dibayaq gaji secukupnya untuk jalankan kerja-kerja hang jadi tak payah lah dok pakat rompak duit rakyat pulak. Apa tak cukup ka duit banyak tu? Hangpa dah cukup kaya… Cukup makmur. Bagi lah kami rakyat marhaen ni bernapaih sikit. Nak naik lemaih dah ni…

SENARIO KAT OFIS AKU: Aku sebagai rakyat marhaen, pekerja yang tidak berpangkat besar terpaksa mendaki parking lot setiap hari sehingga tinggat 14 ke atas. Kadang-kadang tu, kena hari suwey sikit, tingkat 21 la jawabnya, roof top terus. Setiap kali naik mendaki, gear 1, gear 2 = kuat minyak. Cukup 2 bulan mendaki, drive shaft kereta problem sebab asyik naik ke belah kanan, turun pun ke belah kanan. Hujung bulan, dapat gaji koi la nak tampung minyak sebulan, repair drive shaft dengan steering rack.

Bos aku – Seorang berpangkat Dato’. Parking depan pintu lif nak naik ofis. Tak perlu mendaki langsung. Pendapatan beliau sebulan lebih kurang RM15-17 ribu. Minyak kete – Syarikat bayar. Driver shaft / steering rack, tak payah repair sebab kereta tak stress dan kereta buatan German. Ada driver tukang bawak kereta pulak tu…

Ini pula satu petikan yang aku ambil dari sebuah Forum tempatan, username Elan5477:

saya yg paling terkena bila minyak naik ni….ini disebabkan saya berulang alik dari cyberjaya ke melaka. Skrang ni pun belanja minyak + tol saya pi keje rm 1000 sebulan….itu minyak harga rm1.92 je….aku rasa klu dengan rate skrang ni rm 2.70 mau kat rm 1500 untuk minyak kereta je!!!! kerajaan bg subsidi rm625 setahun tu cuma belanja minyak saya setengah bulan.

isteri saya pun x sanggup tgk saya sakit poket ujung bulan, malam tadi beliau buat keputusan untuk berenti belajar. dan kami akan pindah balik ke Seri Kembangan ujung bulan ni. Satu keputusan yg amat menyedihkan, tapi kami terpaksa menerimanya. Nak duduk asrama, anak saya nak letak mana pula…tak terjaga. Satu keluarga menangis mlm tadi. isteri nangis sebab dia kena berenti belajar, saya nangis sebab terharu dengan keputusan isteri, anak aku nangis sebab tgk mak ayah dia nangis…terima kasih kerajaan malaysia….

Untuk keluarga yg One Man income mcm saya ni, sure banyak effek…

Cuba kita renung-renungkan kalau kita berada di tempat Hamba Allah macam brother ni…. tapi yang paling aku sedih sekali, pemimpin kita tak pernah tgk masalah rakyat seperti ni…

Dunia oh dunia… teringat kata-kata Arwah Tok Ayah…

“Dunia ni umpama syurga bagi orang-orang kafir dan neraka bagi orang-orang beriman…”

Al Fatihah buat Tok Ayah, Tok Nab, Tok Wan dan Tok Jah… Hamba rindu ingin bersua dengan kalian semula… Inshaallah bila sampai waktu…

Last price before June 5th, 2008
+ Tinggal kenangan. Kenaikkan terakhir sebanyak RM0.30 sudah cukup membebankan rakyat, apatah lagi RM0.78? Kerajaan kita gila duit, nak kayakan anak-menantu, tapi lupa rakyat yang sengsara.


4 Comments so far
Leave a comment

saya sokong pendapat u bro.. wat ever it is.. pak lah memang manusia durjana.. memang pukimak.. senang kan perot yang boroi.. memang shial..

dan tolong lah berhenti sokong manusia sezalim paklah yang lagi binatang tanpa pkan rakyat.

Comment by amer

terima kaseh juga kepada mereka yg telah pangkah BN dulu… cepat sungguh pemerintah ini membalas budi walaupun aku tak pangkah bn pun depa bg hadiah juga sempena kemenangan depa dulu. ~Malaysia oh Tanahairku.:((

Comment by C.Det

Nak tau berapa banyak kita kena bayar minyak lepas ni? http://my.peraduan.com/news.php?item.474

Ni belum harga barang lain naik.

Comment by Fuel Hike Contest

Hey bro! we are near you all with our hearts
now in Italy we have the same problem, fuel price is too high also for our fishers that decided a week ago to make a nationalwide strike.
and now everything, that is taken by a truck or a ship, is exspensive especially food like fish, vegetables and fruits
our governors have made a lot of fuckin’ mistakes and said a lot lies also
Cheers
Lw

Comment by Lw




Leave a Reply

